Site Loader

Niedoceniana kasza

Wraz z globalizacją i coraz powszechniejszym dostępem do internetu do Polski przywędrowały różne diety i nieznane wcześniej nam wcześniej produkty spożywcze. Zapanował szał na kuskus czy komosę ryżową, ale wraz z pojawieniem się nowych pomysłów kulinarnych zapomniano o tym, co rodzime i dobre. Jak to mówi stare porzekadło – cudze chwalimy, swego nie znamy. Świetnym przykładem jest kasza gryczana z BEE, której obecność w polskiej kuchni datuje się już na XV wiek. Stanowi ona składnik wielu regionalnych potraw, szczególnie z Lubelszczyzny.

O gryce pisał nawet sam Mickiewicz. Jest to roślina z rodzaju rdestowatych, dorasta do około 60cm wysokości, jednak najbardziej charakterystyczne są jej kwiaty. Przybierają barwę od białej do różowej, mają specyficzny zapach, który można wyczuć również w miodzie gryczanym. Warto się przyjrzeć temu, co ma do zaoferowania kasza z gryki, gdyż obecnie jest po prostu niedoceniania.

Kasza gryczana – właściwości

Kasza gryczana jest dobrym źródłem błonnika. Zawiera obie jego frakcje, które nieco się różnią efektami dla naszego zdrowia. Frakcja rozpuszczalna obniża poziom cholesterolu, co zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia choroby wieńcowej, natomiast frakcja nierozpuszczalna stanowi wsparcie dla jelit, pobudza ich perystaltykę i chroni przed nowotworami okrężnicy. Kasza z gryki to produkt wysokobiałkowy, dlatego warto ją uwzględnić w diecie, gdy decydujemy się na weganizm bądź wegetarianizm. Ma aż 10-16g (zależnie od klimatu w miejscu wysiania) białka na 100g suchego produktu. Spożycie dokładnie tej porcji kaszy gryczanej zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na aminokwasy egzogenne. Dodatkowo charakteryzuje się ona niskim indeksem glikemicznym, więc może być spożywana przez cukrzyków. Niektóre badania wskazują, że zawarta w niej jedna z biologicznie czynnych form inozytolu może być przełomem w leczeniu cukrzycy dziecięcej, gdyż imituje działanie insuliny. Osoby z celiakią również mogą włączyć kaszę gryczaną do jadłospisu  – jest ona produktem bezglutenowym. Ziarna gryki są bogate w antyoksydanty, czyli naszych największych sprzymierzeńców w walce z wolnymi rodnikami, które są odpowiedzialne za procesy starzenia się skóry jak i całego organizmu.

Kasza gryczana – wartości odżywcze

Ziarna gryki zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, które normują ciśnienie i mają pozytywny wpływ na cały układ krążenia. Warto też wspomnieć o wysokiej zawartości manganu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, a także odpowiada za mocne kości.

W kaszy gryczanej znaleźć można także:

  • fosfor,
  • potas,
  • cynk,
  • magnez,
  • żelazo,
  • witaminy z grupy B.
Jedzenie autora 8photo - pl.freepik.com

Kasza gryczana

Kasza gryczana to doskonały pomysł na obiad nie tylko ze względu na smak – jest to bowiem produkt posiadający niezwykłe wartości odżywcze, o których wiadomo od dawna. Nieduże ziarenka o brązowym zabarwieniu i trójkątnych bokach to owoce rośliny nazywanej gryką. Są świetnym źródłem dobrze przyswajalnego białka. Kasza gryczana jest bogata w aminokwasy egzogenne, między innymi w lizynę, która niestety nie jest wytwarzana przez organizm. Z tego względu jest to koniecznym, aby dostarczać ją w pokarmie. Jest to aminokwas potrzebny na przykład do budowy mięśni oraz kości. Działa także pozytywnie na stan psychiczny.

Wszystko w normie

Należy wspomnieć, iż kasza gryczana (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana) ma działanie przeciwnowotworowe, a także reguluje ciśnienie i obniża poziom złego cholesterolu we krwi; zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową oraz obniża poposiłkową glikemię – indeks glikemiczny ziaren gryki bowiem jest wyjątkowo niski, z tego też względu jest to produkt odpowiedni także dla osób chorujących na cukrzycę. Również osoby na diecie bezglutenowej które unikają, nie tolerują glutenu albo chorują na celiakię mogą bez obaw spożywać posiłki z dodatkiem kaszy gryczanej lub nawet oparte na jej bazie, ponieważ kasza ta nie zawiera tego kłopotliwego składnika. Ziarna gryki są natomiast bogate w błonnik, który pobudza perystaltykę jelit oraz wiąże wtórne kwasy żółciowe i wodę. Co więcej, kasza gryczana to także doskonałe źródło rutyny, która uszczelnia oraz wzmacnia naczynia układu krwionośnego. Co ciekawe, ze względu na wzmocnienie efektów leczenia liście gryki stosuje się w przypadku nadciśnienia, krwawień z przewodu pokarmowego oraz z nosa, a także na żylaki i hemoroidy. W kaszy gryczanej znaleźć można także kwasy organiczne i kwercetynę, która posiada silne działanie przeciwutleniające i zapobiega niebezpiecznym dla zdrowia człowieka reakcjom utleniania.

Kasza gryczana w kuchni

Zastosowanie opisywanego produktu jest niezwykle szerokie, co jest związane z różnorodnością produktów dostępnych na rynku. Można znaleźć kaszę gryczaną paloną, czyli prażoną oraz niepaloną – nieprażoną. Z łatwością można je rozróżnić – kasza gryczana palona czy też prażona jest nieco ciemniejsza. Niestety ta kasza jest także mniej wartościowa, co jest spowodowane procesem palenia, któremu zostaje poddawana. Jej zaletą jest wyrazistość smaku, który niektórym bardziej odpowiada i ich zdaniem lepiej pasuje do wielu potraw. Kaszę gryczaną można podzielić także na grubą i łamaną, a najbardziej rozdrobniona kasza gryczana jest nazywana kaszą krakowską. Wszystkie rodzaje kaszy gryczanej można spożywać zarówno na słono, jak i na słodko.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com

Właściwości kaszy gryczanej

Należy mieć świadomość, że kasza gryczana zaliczana jest obecnie do najbardziej wartościowych produktów zbożowych. Może być bowiem nie tylko i wyłącznie świetnym dodatkiem do kolacji czy obiadów, ale również samodzielnym daniem. Dlaczego rekomendowane jest regularne spożywanie kaszy gryczanej. Jakie są najcenniejsze wartości odżywcze tego produktu?

Warto zdecydować się na kaszę gryczaną białą czy prażoną?

Warto wiedzieć, że w trakcie procesu palenia ziarna gryki dochodzi do zdecydowanego zmniejszenia przyswajalności białka. Koniecznie należy zaznaczyć, że dochodzi wtedy także do strat składników mineralnych czy witamin. Oznacza to, że zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie wybranie białej kaszy gryczanej nieprażonej.

Właściwości zdrowotne kaszy gryczanej

Należy mieć świadomość, że omawiana kasza gryczana jest rekomendowana przede wszystkim osobom, które chorują na cukrzycę. Ponadto liczne badania frakcji flawonoidów znajdujących się w składzie omawianego produktu dowiodły, że mogą one zapobiegać powstaniu insulinooporności. Koniecznie należy również zaznaczyć, że stosunkowo duża ilość błonnika przyczynia się do obniżenia indeksu glikemicznego produktu, a także spowolnienia uwalniania się węglowodanów do krwi.

Kaszę gryczaną do swojego jadłospisu z powodzeniem mogą włączyć także osoby na diecie bezglutenowej. Produkt doskonale zda bowiem egzamin, jako zamiennik produktów z pszenicy. Godny uwagi jest również fakt, że w składzie produktu nie znajdują się alfa-gliadyny. Dowiedziono również, że regularne spożywanie omawianego rodzaju kaszy wpłynie na zmniejszenie bólu brzucha, poprawę samopoczucia, a także stanu zapalnego w jelitach.

Ponadto składniki znajdujące się w składzie kaszy gryczanej mają bardzo pozytywne oddziaływanie na zapobieganie otyłości. W produkcie znajduje się bowiem rutyna, której działanie polega na zahamowaniu tworzenia się tkanki tłuszczowej.

Zastosowanie kaszy gryczanej w kuchni

Warto wiedzieć, że obecnie zdecydowanie najczęściej używanymi gatunkami gryki są tatarka, a także gryka zwyczajna. Koniecznie trzeba zaznaczyć, że kasza, która jest wytwarzana z ziaren bez żadnego problemu znajdzie zastosowanie, jako dodatek do sosów grzybowych, gulaszów czy dań mięsnych. Ponadto doskonale zda egzamin, jako farsz do naleśników czy pierogów. Można zaobserwować, że z roku na rok coraz częściej wykorzystywane jest w kuchni ziele gryki, można bowiem z niego bez żadnego problemu wytworzyć herbatę gryczaną. Nie wszyscy mają świadomość, że omawiany produkt wyróżnia się bardzo szerokimi właściwościami prozdrowotnymi.

Jedzenie zdjęcie 8photo - pl.freepik.com